De Wet open overheid (de Woo) geeft iedereen het recht op openbaarmaking van overheidsinformatie.
Met een Woo-verzoek kunt u documenten opvragen bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) over een onderwerp waar onze organisatie mee bezig is. Wij zullen dan documenten, cijfers of andere gegevens over dit onderwerp zoveel als mogelijk openbaar maken. Dat betekent dat u de documenten en gegevens vrij kunt gebruiken én we zetten ze online voor andere mensen.
Op deze pagina vindt u meer informatie over hoe u een Woo-verzoek bij het ACOI kunt indienen.
1.  Met welke informatie bent u het beste geholpen?
Een Woo-verzoek leidt tot een formeel, juridisch besluit over openbaarmaking van informatie voor iedereen. Toch is een Woo-verzoek niet altijd de beste manier om aan informatie te komen. Soms kunnen wij u op een andere manier beter helpen. Wij bespreken graag de mogelijkheden met u.
Hieronder leest u enkele andere manieren waarop u aan informatie over de werkzaamheden van het ACOI kunt komen.
- Veel van onze informatie plaatsen wij al online op onze website, denk bijvoorbeeld aan de notulen van de collegevergaderingen, onze adviezen, onderzoeken en werkwijzers (en onderliggende documenten over de totstandkoming ervan) en eerder genomen Woo-besluiten. Deze informatie plaatsen we bij publicaties. Bent u op zoek naar een specifiek document, maar kunt u het niet vinden, neem dan gerust contact met ons op. Dan kijken wij wat we voor u kunnen betekenen. 
- Met een Woo-verzoek vraagt u documenten op. Deze geven niet altijd inzicht in wat u wilt weten. Soms is het daarom waardevoller om een informatieverzoek in te dienen, of een vraag te stellen. Dan kunnen wij u gerichter helpen. U kunt hiervoor ons contactformulier invullen. 
- Weet u niet zeker op welke manier uw vraag het best beantwoord kan worden? Dan kunt u contact opnemen met onze Woo-contactpersoon via het e-mailadres contactpersoonwoo@acoi.nl of via telefoonnummer: 070-4266643 (Maandag t/m donderdag van 09:00 tot 17:00).
2. Hoe en waar dien ik een Woo-verzoek in bij het ACOI?
Voor een zo goed mogelijke afhandeling van uw verzoek is het belangrijk dat wij voldoende informatie hebben waar u precies naar op zoek bent. Geef daarom bij uw Woo-verzoek in ieder geval de volgende informatie:
- Het onderwerp van uw verzoek. Beschrijf het onderwerp waarover u informatie wilt hebben zo nauwkeurig mogelijk. Het helpt de overheidsorganisatie als u goed uitlegt wat u wilt weten en waarom.
- Mogelijk bent u op zoek naar specifieke documenten? Bijvoorbeeld een bepaald rapport, memo of besluit? Wilt u weten waarom de overheid een bepaald besluit heeft genomen? Welke communicatie er is geweest binnen de organisatie of met anderen? Laat ons dit weten, zodat we hier specifiek naar op zoek kunnen.
- Laat ook weten over welke periode u de communicatie wilt ontvangen.
Welke gegevens hebben wij van u nodig?
Om uw Woo-verzoek zo goed mogelijk af te kunnen handelen hebben we enkele gegevens van u nodig, namelijk uw naam, E-mail en/of postadres en uw telefoonnummer.
We gebruiken uw telefoonnummer in het geval dat we vragen hebben of afspraken willen maken. Indien u alleen schriftelijk wil communiceren is dat mogelijk, maar dit kan mogelijk gevolgen hebben voor de afhandeling uw Woo-verzoek.
Het is niet mogelijk een anoniem Woo-verzoek in te dienen.
Hoe kunt u uw Woo-verzoek indienen?
U kunt uw Woo-verzoek per e-mail, mondeling of schriftelijk indienen.
Mailadres
Het e-mailadres van onze Woo-contactpersoon is contactpersoonwoo@acoi.nl
Telefoon
Belt u liever? Van maandag t/m donderdag kunt u van 09:00 tot 17:00 bellen met telefoonnummer: 070-4266643.
Postadres:
Uw verzoek stuurt u naar:
Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI)
T.a.v. de Woo-contactpersoon
Postbus 18601
2502 EP DEN HAAG
NB. Hou er rekening mee dat de verwerking van de post enige tijd kan duren. Met een online of mondeling verzoek wordt uw vraag sneller in behandeling genomen.
3. Hoe verloopt het Woo-proces?
Het Woo-proces hebben we in 8 stappen inzichtelijk gemaakt. Via deze procesplaat kunt u zien welke stappen worden gezet wanneer u een Woo-verzoek indient.
4. Wat wordt er van mij verwacht tijdens de afhandeling van mijn Woo-verzoek?
Voor een goede afhandeling van uw vraag hebben wij uw hulp nodig, daarom werken wij volgens vijf uitgangspunten.
5 Uitgangspunten voor een goede afhandeling van een Woo-verzoek:
- Er is goed contact tijdens het hele proces. Wij zijn tijdens het hele proces goed bereikbaar en vragen dat u dat ook bent en openstaat voor overleg.
- Uw informatiebehoefte staat centraal. We willen u goed helpen en stellen u zo nodig vragen om uw informatiebehoefte beter te begrijpen. Soms denken we dat wij u op een andere manier beter kunnen helpen. De alternatieven leggen wij dan aan u voor.
- We betrekken u bij de selectie van documenten. Wij zoeken zo gericht mogelijk naar documenten en gegevens die aan uw informatiebehoefte voldoen en betrekken u, waar nodig, bij de selectie ervan. Vooral als we over uw onderwerp veel documenten hebben, is het belangrijk dat u met ons meedenkt. 
- We handelen uw verzoek zo snel mogelijk af: We spannen ons in om verzoeken binnen de wettelijke termijn te behandelen en maken afspraken met u als dat niet gaat lukken.
- We geven uitleg als informatie niet openbaar wordt. Het uitgangspunt is dat de informatie die u opvraagt voor iedereen openbaar wordt gemaakt. Als dat niet kan, leggen we uit waarom dit zo is.
In onze voorlichtingsbrochure leest u meer over de uitgangspunten, de wijze waarop uw verzoek wordt behandeld en wat van u als verzoeker wordt verwacht om een Woo-verzoek goed te kunnen afhandelen.
5.  Krijg ik alle informatie die ik heb gevraagd?
In principe is overheidsinformatie openbaar, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om privacybescherming, bedrijfsgeheimen of de staatsveiligheid. Als deze informatie in de documenten aanwezig is kan dit betekenen dat een document (deels) onleesbaar wordt gemaakt (gelakt), of in zijn geheel niet met u wordt gedeeld.
Als er informatie van andere partijen (derde belanghebbenden) in de documenten staat, dan moeten we deze partijen soms inspraak geven over de openbaarmaking (‘zienswijze vragen’). Om dit te doen, wordt de beslistermijn tijdelijk gepauzeerd (‘opgeschort’). Wij stellen u hiervan op de hoogte.
Voor het Adviescollege geldt daarnaast nog dat het college vertrouwelijk moet omgaan met de documenten die van bestuursorganen zijn verkregen en die niet openbaar zijn gemaakt. Het Adviescollege is dan ook niet bevoegd om informatie die afkomstig is van een bestuursorgaan openbaar te maken. Een dergelijk verzoek zal door het Adviescollege worden doorgezonden naar het desbetreffende bestuursorgaan.
6. Wat als ik het niet eens ben met het besluit?
Bent u het niet eens met (een deel van) het Woo-besluit? Dan moet u binnen zes weken nadat de beslissing is genomen bij ons schriftelijk bezwaar maken. Neem vooral eerst contact met ons op voordat u bezwaar indient. Misschien kunnen we er nog wel uitkomen.
Wilt u wel bezwaar indienen? U kunt in uw Woo-besluit vinden hoe u dit kunt doen.