Waar kunnen we u mee helpen?
Vanuit welke rol bezoekt u deze website?
U heeft een bemiddelingsverzoek
Het Adviescollege bemiddelt alleen bij klachten van journalisten en wetenschappers of anderen met een beroepsmatig belang bij de openbaarmaking van overheidsinformatie. U behoort niet tot één van deze categorieën.
Het Adviescollege kan in dit geval uw verzoek niet in behandeling nemen. Dat is zo geregeld in de Wet open overheid (Woo). Heeft u echter een Woo verzoek ingediend en bent u niet tevreden met het verloop van dit verzoek? Dan kunt u mogelijk één van de volgende dingen doen:
- Als u het niet eens bent met een ingediend Woo besluit, kunt u bezwaar maken bij de betreffende overheidsorganisatie zelf. Die moet dan het besluit heroverwegen.
- Als u het niet eens bent met de uitkomst van de bezwaarprocedure, kunt u in beroep gaan bij de rechter. U moet daar dan onderbouwen dat de overheidsorganisatie in strijd handelt met de Wet open overheid.
- Het is ook mogelijk een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.
- Soms is de klacht dat er geen antwoord komt op een verzoek, of dat het heel lang duurt. Als een overheidsorganisatie de wettelijke termijnen van de Woo overschrijdt, kunt u uw zaak aan de rechter voorleggen.
- Het is mogelijk om ons te tippen via het Tip ons formulier.
Wilt u ons informeren over een kwestie die de openbaarheid of informatiehuishouding van de overheid betreft? Tip ons via dit formulier.
Heeft u een suggestie of andere vraag? We horen graag van u via het contactformulier.
Deze uitslag is gebaseerd op jouw antwoorden
Klik hieronder om te bekijken wat de door jouw ingevoerde antwoorden precies waren.