Op 20 januari 2025 heeft een journalist van de Delfts Gazet bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend over de wijze waarop de TU Delft zijn Woo-verzoek over de samenwerking tussen de TU Delft en Shell behandelde. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.

De bemiddelingsgesprekken hebben ertoe geleid dat er afspraken zijn gemaakt over een gefaseerde afhandeling van het omvangrijke verzoek, waarbij de communicatie tussen de journalist en de TU Delft is verbeterd.

Vertrouwen

De bemiddeling werd vervolgens aangehouden en de bemiddelaars namen na elk kwartaal contact op met beide partijen om te vragen of de afspraken werden nagekomen. Zij besteedden daarbij ook aandacht aan hoe de openbaarmaking van informatie verliep en de communicatie daaromheen. Inmiddels heeft de journalist er vertrouwen in dat de TU Delft het resterende deel van zijn Woo-verzoek zal afhandelen en is de bemiddeling beëindigd met een eindbrief.

Extra ondersteuning bij omvangrijke verzoeken

Het overleg dat de TU Delft voerde naar aanleiding van het omvangrijke Woo-verzoek, leidde voor de verzoeker niet tot duidelijke afspraken. Het Adviescollege beveelt voor de toekomst aan om bij dergelijke omvangrijke Woo-verzoeken een extra medewerker in te zetten die het proces bewaakt, de gesprekken over het verzoek begeleidt en de afspraken vastlegt. De Woo-behandelaar kan zich dan richten op de behandeling van het verzoek. Een aantal ministeries werkt hiervoor bijvoorbeeld met Woo-regisseurs. Deze extra tijdsinvestering betaalt zich terug in een vlottere en betere afhandeling van het verzoek waar beide partijen uiteindelijk beter van worden.