10-10-2025 Collegevergadering ACOI
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding wenst zijn communicatie pro-actief beschikbaar te maken op deze website. Op deze pagina vindt u daarom de belangrijkste communicatie van het Adviescollege.
Heeft u vragen over onze communicatie? Neem contact op via info@acoi.nl.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Het ACOI werkt aan een werkwijzer die verzoekers en behandelaars helpt om samen keuzes te maken bij het ‘selectieproces’ voor een Woo-verzoek. Op die manier kunnen verzoeken gerichter worden behandeld en de verzoeker krijgt beter antwoord.
Op 6 december 2024 heeft een freelance journalist bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend over de wijze waarop het ministerie van VWS haar Woo-verzoek over jeugdhulpaanbieders in trede drie en vier heeft afgehandeld. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
Na een eerder advies van het ACOI heeft de rechtbank een uitspraak gedaan in de beroepszaak over een Woo-verzoek tussen het FD en RVO. Naar aanleiding van deze uitspraak verzocht het FD aan het Adviescollege om de bemiddelingsgesprekken opnieuw op te starten.
Op 29 januari 2025 heeft een journalist van het NRC een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding van de klacht was het bezwaar van het ministerie tegen het openbaren van vaccinatiegraden op wijkniveau. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege, wat heeft geleid tot bijgesloten advies.
Het Adviescollege is op 1 mei 2022 ingesteld. De werkwijze rond de kerntaken adviseren, bemiddelen en kennisdeling zijn in beweging. Per jaar wordt een werkprogramma opgesteld.
Prioriteiten kunnen gedurende de programmaperiode veranderen. Ook is het mogelijk dat zich tussentijds urgente kwesties aandienen. Op deze pagina zal de actuele stand van zaken worden weergegeven, met informatie over de voorgenomen oplevertermijn van bijvoorbeeld adviezen.
Het ACOI is onder meer gevraagd om openbaarmaking van alle documenten van (of over) organisaties die hebben aangegeven anonieme Woo-verzoeken niet in behandeling te (willen) nemen. Daarnaast is gevraagd om alle documenten waaruit blijkt dat de oorspronkelijke passage in de Samenwerkwijzer over het anoniem indienen van Woo-verzoeken gebaseerd was op een ruime dan wel te ruime interpretatie van de wet. Alleen met betrekking tot deze laatste vraag heeft het ACOI een document aangetroffen.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) is gevraagd om onder meer alle reacties openbaar te maken van de rechters die het Adviescollege heeft benaderd om mee werken aan de ontwikkeling van de Samenwerkwijzer. Op basis van een zoekslag zijn er geen documenten gevonden. Het Adviescollege beschikt niet over de gevraagde informatie.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) is gevraagd om alle klachten openbaar te maken die het ACOI heeft ontvangen vanaf 2022. Het ACOI kan naar aanleiding van klachten van journalisten, wetenschappers en andere groepen met een beroepsmatig belang een bemiddeling starten. Naar aanleiding van het verzoek heeft het ACOI een overzicht opgesteld van alle ontvangen klachten.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) is gevraagd om de opdrachtovereenkomst met Dialogic en mevrouw Drahmann van de Universiteit Leiden met betrekking tot het onderzoek naar registerfunctionaliteit voor actieve en passieve openbaarmaking openbaar te maken.
Op 15 april 2025 heeft een journalist van Omroep Venlo een klacht ingediend bij het ACOI over de wijze waarop de gemeente Venlo zijn Woo-verzoek heeft afgehandeld.
Met het Woo-verzoek wilde de journalist weten waarom een onderzoeksrapport over diversiteit in de gemeenteraad naar de achtergrond was verdwenen en het niet meer ter bespreking werd geagendeerd voor de raadsvergadering. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
Wanneer een ombudsman een onderzoek naar een klacht afsluit, maakt hij een rapport met zijn bevindingen en oordeel. Het rapport zelf is openbaar, maar de Awb regelt dat alles wat niet in het rapport staat, niet openbaar is. Dit valt ook niet onder de reikwijdte van de Woo. Ombudsmannen kunnen echter ook uit eigen beweging onderzoek doen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen.
Op 20 november 2024 heeft een onderzoeker op het gebied van het zorgdomein bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend over de wijze waarop de gemeente Leeuwarden haar Woo-verzoek heeft afgehandeld. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
Op 19 mei 2025 is de Tweede Kamer geïnformeerd over het kabinetsbesluit om algemene en thematische ambtsberichten over de veiligheid van herkomstlanden niet meer actief openbaar te maken. Dit heeft geleid tot Kamervragen en maatschappelijke discussie. Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (hierna: het Adviescollege) heeft hierover klachten ontvangen van Vluchtelingenwerk Nederland, de Vereniging van Asieladvocaten en -Juristen Nederland en de Stichting INLIA.
De voorgestelde wijziging regelt de laatste uitbreiding van het besluit waarin de actieve openbaarmaking is geregeld van toezicht- en uitvoeringsgegeven uit de Gezondheidswet en Jeugdwet. Eerder heeft het Adviescollege geadviseerd over een andere wijziging van dit Besluit: dit betrof toen de openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.
Met het wetsvoorstel wordt het uitvoeren van een risicoanalyse integriteit voor decentrale bestuurders verplicht gesteld. De uitkomsten van deze risicoanalyse kan een gemeenteraad betrekken bij het al dan niet benoemen van wethouders. Het eindresultaat van deze risicoanalyse integriteit is een door de gemeenteraad te openbaren document met conclusies, aanbevelingen en beheersmaatregelen over de kandidaat wethouder.
'Wat zou u zelf willen weten?' Met die vraag begint ACOI zijn advies over betekenisvolle actieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking (dus zonder Woo-verzoek) is belangrijk. Dankzij transparantie en openbaarheid kunnen we goed geïnformeerd kiezen, participeren in politiek en samenleving en de overheid controleren. Openbare overheidsinformatie kan een medicijn zijn tegen desinformatie en een grondstof voor informatieproducten, van journalistieke producties tot AI-modellen.
In dit dossier vindt u informatie over de ontwikkeling van de Samenwerkwijzer. Deze is op 23 juni 2025 gepubliceerd.
De minister heeft het ACOI op 31 maart 2025 gevraagd om advies te geven over een wetsvoorstel tot wijziging van de Archiefwet. Het doel van dit wetsvoorstel is om online toegang tot het CABR te realiseren. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed en het Nationaal Archief (NA) zijn gevraagd een advies uit te brengen.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Stop de procedures tegen de openbaarmaking van gegevens over de uitstoot van schadelijke stoffen. De wet biedt hiervoor geen enkele ruimte. Ga in plaats daarvan met elkaar in overleg hoe je emissiegegevens actief kunt publiceren, en investeer tegelijkertijd in (onderzoek naar) de sociale veiligheid van boeren. Dat is in de kern het advies van het ACOI aan de minister van LVVN na een bemiddeling tussen het ministerie en journalisten van Follow the Money, NRC en Omroep Gelderland.
Het ACOI is gevraagd om de facturen openbaar te maken van twee onderzoeken die door respectievelijk de Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden in opdracht van het ACOI zijn uitgevoerd. Het betreft het onderzoek naar de rol van derden in de Woo-procedure (Universiteit Leiden) en het onderzoek naar de informatiebehoefte van burgers (Universiteit Utrecht). Ook heeft verzoeker gevraagd naar correspondentie tussen ACOI en de Universiteit Leiden over de inzet van inzage onder geheimhouding.
Het ACOI is gevraagd om de communicatie van het ACOI openbaar te maken vanaf 1 november 2023 over de beslissing van het ACOI om aan het hoofd bedrijfsvoering mandaat te verlenen voor Woo-verzoeken. Ook is verzocht om alle communicatie openbaar te maken tussen het ACOI en het ministerie van Financiën over naleving van het advies in de eindbrief van het ACOI om Woo-behandelaren aan te stellen met een stevig mandaat. In deze publicatie wordt het besluit en de bijbehorende communicatie gepubliceerd
De Werkwijzer inzage onder geheimhouding biedt meer duidelijkheid over inzage onder geheimhouding en geeft praktische handvatten.
Wat is inzage onder geheimhouding? Wie kan informatie inzien onder geheimhouding? En hoe kan een geheimhoudingsovereenkomst er uit zien? Deze en veel meer vragen zijn opgenomen in de Werkwijzer inzage onder geheimhouding.
Dit onderzoek betreft een internationale vergelijking van digitale registerfunctionaliteiten voor de openbaarmaking van overheidsinformatie. Op verzoek van het ACOI is dit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Dialogic en mr. dr. Annemarie Drahmann (Universiteit Leiden).
Het wetsvoorstel herziening uitkeringsstelsel financiële verhoudingen regelt hoe geld van het Rijk wordt verdeeld over de verschillende organen van het Koninkrijk, zoals gemeenten, provincies en waterschappen, maar ook de openbare lichamen Bonaire, St. Eustatius en Saba. Onderdeel van de herziening is het expliciet maken dat deze uitkeringen binnen de financiële verhoudingen van het Koninkrijk geen subsidies zijn.
Op 28 mei 2024 heeft een journalist van Investico bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. De journalist had in april 2023 een Woo-verzoek ingediend over medische zorg voor asielzoekers. In oktober 2023 volgde het besluit, waarbij een aanzienlijk deel van de dertig gevonden documenten niet openbaar werd gemaakt.
De overheid gaat meer informatie actief openbaar maken. Gewoon, uit eigen beweging, voor niets en zonder Woo-verzoek. Dat klinkt goed, maar het roept ook vragen op. Op welke informatie zitten mensen eigenlijk te wachten? En hoe moet die worden gepubliceerd, zodat ze ermee mee uit de voeten kunnen?
Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ACOI. De centrale vraag was: hoe kan actieve openbaarheid betekenisvol zijn?
Deze rapportage gaat over de bemiddelingstaak van het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (het ACOI). Het ACOI heeft deze rapportage aangeboden aan de minister van BZK. In deze rapportage voor de Kamer geeft het ACOI een beeld van de bemiddelingspraktijk, schetst het de rode draden die zich aftekenen uit de bemiddelingen en geeft het in het kader van de motie Bushoff een beeld van de opvolging van de adviezen van het ACOI.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) heeft de universiteit Leiden gevraagd om een onderzoek te verrichten naar de rol die derden spelen bij de afhandeling van informatieverzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo).
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 16 oktober 2024 heeft een journalist van Omroep Gelderland bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. De journalist had in augustus 2024 een Woo-verzoek ingediend over een integriteitsonderzoek en de interne correspondentie rond dit onderzoek. De beslistermijn werd door de omgevingsdienst met drie maanden opgeschort, vanwege derde-belanghebbenden waardoor een klacht werd ingediend bij het Adviescollege.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Het is belangrijk dat zorgverleners, zorgaanbieders en fabrikanten van medische hulpmiddelen zo snel mogelijk weten wanneer de toelevering van medische hulpmiddelen hapert. Dit geeft hen de gelegenheid om actie te ondernemen en de gevolgen te beperken. Ook voor patiënten is het belangrijk om dit te weten. Het ministerie van Volksgezondheid heeft daarom voorgesteld om de Wet medische hulpmiddelen zo aan te passen, dat deze informatie voor iedereen beschikbaar wordt.
Met de Woo is ook het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding opgericht. Dit Adviescollege is er om de toepassing van de wet te bevorderen en gevraagd en ongevraagd te adviseren aan regering en parlement over beleid en wetgeving rond openbaarheid en goed beheer van overheidsinformatie. Het Adviescollege geeft de commissieleden met dit position paper zijn input voor het rondetafelgesprek.
Op 29 november 2024 heeft een journalist van Investico bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een bemiddelingsverzoek ingediend. De bemiddeling ging over een Woo-verzoek inzake de door Nederland verleende (financiële) steun aan UNRWA en het stopzetten en (niet) opnieuw opstarten van deze steun.
Op 30 september 2024 is het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding om advies gevraagd over het concept van het Uitvoeringsbesluit datagovernanceverordening (hierna: het concept Uitvoeringsbesluit).
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 1 oktober 2024 heeft een journalist van Investico bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. De journalist had in juli 2024 een Woo-verzoek ingediend over de uitvoering van een motie uit 2016 over schade aan gebouwen of bouwwerken in Palestijnse gebieden die in het kader van Nederlandse en Europese ontwikkelingsprojecten zijn gefinancierd. De beslistermijn werd niet gehaald.
Klik door voor een overzicht van adviezen en brieven die het ACOI heeft geschreven over de modernisering van de archiefwetgeving.
Voor de ontwikkeling van de Samenwerkwijzer voor Woo-verzoeken heeft de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van het ACOI onderzoek gedaan naar het gemak waarmee een burger informatie over het indienen van een Woo-verzoek kan vinden.
Het Adviescollege heeft een wetgevingsadvies uitgebracht over de wijziging van de bijlage bij artikel 8.8 Woo. In deze bijlage zijn de bijzondere openbaarmakingsregimes opgenomen die mogen afwijken van de Wet open overheid. Het Adviescollege constateert dat er inderdaad sprake is van een omissie waardoor ten onrechte een drietal bijzondere openbaarmakingsregimes niet zijn opgenomen in de bijlage.
Op 5 juni 2024 heeft een journalist van NRC bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. De journalist wilde medio 2022 meer weten over de opschaling van IC-capaciteit in Nederland tijdens de coronapandemie, maar een besluit op zijn verzoek nam het ministerie maar steeds niet.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 14 augustus 2024 heeft een zelfstandig onderzoeksjournalist bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het ministerie van Klimaat en Groene Groei zijn verzoek om informatie behandelde. Zo werden de beslistermijnen, die in overleg waren verruimd, meermaals niet gehaald. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie.
Op 15 januari 2024 heeft een journalist van De Limburger bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege. Dit leidde niet tot een resultaat, waarna het Adviescollege zelf de geweigerde informatie heeft ingezien en een advies heeft uitgebracht.
Op 9 mei 2023 heeft een journalist van Binnenlands Bestuur een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. De klacht van de journalist richtte zich op het overschrijden van de beslistermijn en de ervaren onwil om haar verzoek conform de Woo af te handelen. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en de GRNR. De bemiddeling is afgerond met een eindbrief.
Op 13 mei 2024 heeft een journalist van NRC een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid haar verzoek om informatie behandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie. De bemiddeling is afgerond met een eindbrief.
Op 19 juli 2023 hebben twee journalisten van Follow the Money bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop de Universiteit van Amsterdam (hierna: de UvA) hun verzoek om informatie behandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalisten en de UvA. De bemiddeling is afgerond met een eindbrief.
Op 5 maart 2024 heeft een journalist van Het Financieele Dagblad (FD) via een advocaat, bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn verzoek om informatie over, kortgezegd, subsidieregelingen voor de Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie, had afgehandeld. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
De verplichte actieve openbaarmaking treedt in werking in vier fases (tranches). Voor elke fase maakt het ministerie van BZK regels voor de wijze waarop de informatiecategorieën openbaar gemaakt moeten worden en welke organisaties daarvan tijdelijk worden uitgesloten. Per fase zal het Adviescollege een advies uitbrengen over de conceptregelingen.
Op 10 januari 2023 heeft een journalist bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was het uitblijven van een reactie op zijn Woo-verzoek en het overschrijden van de beslistermijn. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie van Buitenlandse Zaken. De bemiddeling is afgerond met een eindbrief.
Op 21 november 2022 diende een journalist van SPiT een klacht en verzoek tot bemiddeling in bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI). Aanleiding voor de klacht was het ruimschoots overschrijden van de beslistermijn voor zijn verzoek om informatie over pelagische visserij. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) (voorheen het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). De bemiddeling is afgerond met een eindbrief.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Eén van de kerntaken van het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) is advisering aan de bewindspersonen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) over hun plannen om de openbaarheid en de digitale informatiehuishouding van de overheid te verbeteren. In dit dossier leest u over het onderzoek en de activiteiten van het Adviescollege om tot dit advies te komen.
Op 17 juli 2023 hebben journalisten van Follow the Money bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) een klacht en verzoek tot bemiddeling ingediend. De klacht zag op het overschrijden van de beslistermijn bij een Woo-verzoek over het STAP-budget, waarbij het ministerie herhaaldelijk de beslistermijn uitstelde en afspraken niet nakwam.
Op 20 februari 2024 heeft een journalist van Omroep West bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het Rijksvastgoedbedrijf zijn verzoek om informatie behandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het Rijksvastgoedbedrijf.
De Tweede Kamer heeft op 31 mei 2023 aan het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) gevraagd om een advies uit te brengen over de openbaarheidsregimes bij en de toegang tot stukken over de Bijlmervliegramp. In deze publicatie vindt u het advies en alle aanverwante stukken terug.
Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding heeft advies uitgebracht over het concept-Archiefbesluit 20XX. Dit is dinsdag 9 april, op verzoek, aan de staatssecretaris Cultuur en Media (OCW) gezonden. Het Adviescollege heeft zich in dit advies vooral gericht op de regels die gaan over de selectie van overheidsinformatie, en over de openbaarheid van informatie bij archiefdiensten.
Op 18 september 2023 heeft de Stichting Borsele tot de kern bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) een klacht en verzoek tot bemiddeling ingediend. In het kader van de mogelijke bouw van twee nieuwe kerncentrales in de gemeente Borsele waren twee Woo-verzoeken door de stichting ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). De behandeling van de verzoeken duurde lang en de communicatie werd als stroef ervaren. Dit waren dan ook de redenen om een klacht in te dienen bij het Adviescollege.
Op dinsdag 9 april 2024 is het advies over openbaarmaking op verzoek, genaamd 'Wat kan ik voor u doen?' gepubliceerd.
Ter onderbouwing van dit advies interviewde het Adviescollege diverse rechters over hun ervaringen met de Wob en de Woo. De informatie uit deze gesprekken is meegenomen in het advies en verwerkt in een losse publicatie, Rechters aan het WOOrd.
In het advies met de titel 'Wat kan ik voor u doen?' geeft het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) adviezen over manieren waarop openbaarmaking op verzoek verbeterd kan worden. Het is een reactie op de invoeringstoets Woo, waaruit opnieuw naar voren komt dat de afhandeling van Woo-verzoeken nog niet goed verloopt.
Op 12 november 2022 heeft een wetenschapper van de Universiteit Leiden bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend over de wijze waarop het ministerie van Financiën, waaronder ook de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, zijn Woo-verzoeken behandelden. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
Op 24 maart 2023 heeft een journalist bij EenVandaag een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het ministerie van Financiën zijn verzoek om informatie behandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen EenVandaag en het ministerie van Financiën.
Op 11 januari 2024 heeft een freelance journalist bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het ministerie van Justitie en Veiligheid het verzoek om informatie afhandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie. De bemiddeling is geslaagd en afgerond met een eindbrief.
Op grond van de Gezondsheidwet geldt voor de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (de NVWA) een verplichting om toezicht- en uitvoeringsgegevens openbaar te maken. Het besluit waarover het Adviescollege heeft geadviseerd regelt de openbaarmaking en ontsluiting van deze gegevens.
De staatssecretaris Digitale Zaken en Koninkrijksrelaties heeft advies gevraagd over het al of niet voortzetten van de functie van de Regeringscommissaris Informatiehuishouding voor de Rijksoverheid. Dit advies was uiterlijk eind januari 2024 gewenst.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Er valt nog veel te verbeteren aan de digitale toegankelijkheid van documenten die de overheid op internet publiceert.
Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van het ACOI, blijkt dat er nog veel documenten zijn die niet worden gevonden in zoekmachines en niet goed gelezen kunnen worden door computersoftware. Het gevolg: de informatie is moeilijker te vinden en te (her)gebruiken voor burgers. Gelukkig laat het onderzoek ook zien dat relatief eenvoudige aanpassingen al een groot effect kunnen hebben. Ook hoeven deze aanpassingen in de regel niet veel te kosten.
In een e-mail van 24 november 2023 is bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) gevraagd alle informatie te verstrekken hoe het ACOI onderscheid maakt, of denkt te kunnen maken, of een burgerjournalist al dan geen bemiddelingsverzoek bij het ACOI in kan dienen. In deze publicatie wordt het besluit en de bijhorende communicatie gepubliceerd.
Het goed functioneren van overheid en politiek, de bestuurscultuur en vooral vertrouwen tussen burgers en overheid zijn belangrijke onderwerpen in de formatie. Veel verkiezingsprogramma’s verwezen ernaar, maar de link met archivering en openbaarheid van overheidsinformatie is nauwelijks gelegd. Dat is een gemiste kans. Het ACOI adviseert de nieuwe Kamer en het nieuwe kabinet met klem om de komende jaren energie te steken in de uitvoering van de Woo.
In het rapport blikt het ACOI terug op 35 jaar werken aan een betere digitale informatiehuishouding bij de overheid.
Aan de hand van een literatuuronderzoek en interviews met deskundigen worden zes terugkerende patronen gesignaleerd die een structurele verbetering van de digitale informatiehuishouding belemmeren. Het onderzoeksrapport is één van de bouwstenen voor het advies aan de bewindspersonen van BZK en OCW over de meerjarenplannen voor het verbeteren van de informatiehuishouding. Dat advies is op 23 mei 2024 gepresenteerd.
Op 2 augustus 2023 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop de Politie Noord-Nederland zijn verzoek om informatie afhandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en de Politie Noord-Nederland.
Op 4 april 2023 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI). Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het Erasmus MC hun verzoek om informatie afhandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het Erasmus MC.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 28 september 2022 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding voor de klacht was de gang van zaken nadat de journalist een verzoek om openbaarmaking van informatie indiende op 14 juli 2022 over QuTech bij de voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft.
Journalisten zijn niet tevreden over de afhandeling van Woo-verzoeken. Deze duurt vaak lang, levert soms weinig op en de communicatie kan volgens hen beter. Dit blijkt uit een onderzoek waaraan 256 journalisten deelnamen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat veel winst valt te behalen wanneer nauwer wordt samengewerkt tussen Woo-behandelaars en journalisten. Vertrouwen en tijdig (open) overleg zijn daarbij basisvoorwaarden.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 9 november 2022 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI). Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: de NVWA) de verzoeken om informatie behandelt. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen Stichting Wakker Dier en de NVWA.
De leden van het Adviescollege komen op regelmatige basis samen voor het collegeoverleg. In het kader van actieve openbaarmaking vindt u hier de stukken van deze vergadering.
Op 22 juli 2022 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) over de wijze waarop AZ haar Woo-verzoek in behandeling heeft genomen. Naar aanleiding van de klacht is er bemiddeld door het Adviescollege.
Op 21 november 2022 is een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding. Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: de Inspectie) zijn verzoek om informatie afhandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en de Inspectie.