Bemiddeling door het ACOI is erop gericht om binnen een Woo-procedure afspraken te maken tussen de verzoeker en de overheidsorganisatie. Bijvoorbeeld over de afhandeling van het Woo-verzoek. 

Wie kan om bemiddeling vragen? 

  • (Onderzoeks)journalisten 
  • Wetenschappers
  • Anderen met een beroepsmatig belang bij het gebruik van overheidsinformatie, bijvoorbeeld een NGO of een andere organisatie die opkomt voor een algemeen belang en zo een bijdrage levert aan het publieke debat 

Hoe werkt bemiddeling door het ACOI?

De bemiddeling wordt gestart met intakegesprekken met de verzoeker en het bestuursorgaan. Daarna volgt een gezamenlijk gesprek. Als partijen tot afspraken komen en de bemiddeling succesvol is, bevestigt het ACOI dit met een eindbrief aan het betrokken bestuursorgaan. Als er geen oplossing is gevonden, kan het ACOI een advies uitbrengen aan het betrokken bestuursorgaan. Zowel de eindbrieven als adviezen zijn openbaar.

Waarom bemiddeling door het ACOI?

  • Versnellen van de Woo-procedure (waar dat kan)
  • Oplossingsgerichte aanpak
  • Dialoog: het gesprek aangaan en als mens aan tafel
  • Dejuridiseren 
  • Bouwen aan vertrouwen

Eindbrief na bemiddeling

In het geval de bemiddeling tot een goede uitkomst leidt, bevestigt het Adviescollege deze uitkomst in een eindbrief aan het bestuursorgaan. In de eindbrief staat een beschrijving van de klacht, het verloop van de bemiddeling en het resultaat van de bemiddeling. De eindbrieven worden door het Adviescollege gepubliceerd.

De eindbrieven na bemiddeling vindt u hier

Advies na bemiddeling

In het geval de bemiddeling niet tot een goede uitkomst leidt, brengt het Adviescollege een advies uit aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan moet dit advies betrekken bij de verdere besluitvorming en de wijze waarop het publieke informatie openbaar maakt. Ook de adviezen worden door het Adviescollege gepubliceerd. 

De adviezen na bemiddeling vindt u hier