Op 4 november 2025 heeft een journalist van RTV Noord bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) een klacht ingediend.
De klacht ontstond naar aanleiding van de lange behandelduur van een Woo-verzoek ingediend bij de provincie Groningen over communicatie tussen een gedeputeerde en twee bedrijven.
Resultaat bemiddeling
Het Adviescollege heeft naar aanleiding van de klacht contact opgenomen met de provincie. Het bleek dat het Woo-besluit vanwege een beperkte capaciteit in het Woo-team nog niet verstuurd was, terwijl de documenten al beoordeeld waren en de zienswijzeprocedure was afgerond. De provincie heeft vervolgens binnen een week het Woo-besluit alsnog verstuurd. De klacht is daardoor snel en adequaat opgelost, waardoor bemiddelingsgesprekken niet nodig waren.
Het belang van een open gesprek
Het Adviescollege heeft begrip voor de praktische uitdagingen waar Woo-afdelingen soms tegenaan lopen, zeker als het aantal verzoeken toeneemt en de capaciteit achterblijft of zelfs terugloopt. Tegelijkertijd is het belangrijk dat deze problematiek wordt aangepakt, zowel in het belang van de overheidsorganisatie als in het belang van verzoekers. Daarnaast benadrukt het Adviescollege dat goed en doorlopend contact met de verzoeker belangrijk is, zeker als de afhandeling langer duurt dan voorzien. Daarmee voorkom je dat de verzoeker het gevoel heeft dat de afhandeling van zijn verzoek in een black box plaatsvindt.