## Introductie We onderzoeken de uitvoering van de Wet open overheid (Woo) door alle bestuursorganen, van ministeries tot gemeentes en waterschappen. We richten ons daarbij op de Ɣllerlaatste stap, de publicatie van actief of passief openbaar gemaakte stukken. En dan beperken we ons nog tot alleen de *vorm* van die stukken. De inhoud en al helemaal de betekenis daarvan blijft buiten beschouwing. Onze vraag is simpel: *wat is de kwaliteit van de digitale toegankelijkheid van die stukken?* Zijn ze na publicatie terug te vinden? Zijn ze toegankelijk, ook voor mensen met een beperking? Zijn ze her te gebruiken, ook voor andere doelen dan op voorhand beoogd? En is de informatie in die stukken makkelijk te verbinden met informatie uit andere bronnen? Die kwaliteit kan vaak nog veel beter, maar soms gaat het ook wel goed. Dit is zo ondanks het feit dat de overheid zich, via Europese richtlijnen en ook via de Woo zelf, aan al deze kwaliteitseisen gecommiteerd heeft. Uit gesprekken en onderzoek blijkt dat het in beginsel geen onwil is van ambtenaren om digitaal toegankelijk te publiceren, maar dat er wel onmacht is doordat de expertise hiervoor simpelweg ontbreekt, en mensen hulp nodig hebben bij het bepalen van de juiste werkwijze. Ook werken zij met de middelen die zij hebben, zoals de beschikbare laksoftware. Ons advies zou dus simpel *"overheid, hou je aan je eigen regels"* kunnen zijn, maar dat biedt geen handelingsperspectief. Dat is er gelukkig wel. De kwaliteit van de openbaar gemaakte stukken is weliswaar vaak erg laag, dit is vaak ook onnodig het geval, en dus relatief eenvoudig te verhelpen. Het is echt mogelijk om een heleboel van de onvolkomendheden die we in dit rapport zullen beschrijven te voorkomen. En met behulp van AI kan er ook een heleboel gerepareerd worden. Wij zien niet alleen de technische mogelijkheden, en we beschrijven die ook in dit rapport, we zien ook een enorme bereid- en gedreven-heid bij Woo-ambtenaren om het goed te doen. De wil is er zeker. Ons advies is dan ook: *"overheid, biedt ze de weg"*. Maak het makkelijk, ja gewoon vanzelfsprekend, om de stukken in de hoge, zelf voorgeschreven, kwaliteit te openbaren. Werk daarbij op twee niveaus: Heel erg decentraal, direct op de ambtenaar met direct inzetbare, AI-gedreven "kijk-na-en-verbeter-samen" software. En juist heel centraal door een alles overkoepelend Woo platform aan te bieden waar iedereen alle stukken uit de 17 Woo-categorieƫn van alle bestuursorganen die onder de Woo vallen makkelijk en snel kan vinden en tot zich nemen. Dat is geen grootheidswaanzin. Met behulp van AI en een moderne, op vertrouwen, moderatie en *checks and balances* gebaseerde Wikipedia-achtige werkwijze is dat haalbaar. Wat een heerlijk wenkend perspectief.